Popkometen Annika fra P3 Guld skal åbne Roskilde Festival. Eksperter peger på, at det markerer et vigtigt skridt for ligestilling i musikbranchen.
Der var engang, hvor kvindelige kunstnere sjældent stod øverst på plakaten. Det gælder ikke længere. Når Roskilde Festival i år åbner Orange Scene, bliver det med Annika. Hun debuterede i 2024 og har allerede gjort sig bemærket med en langvarig placering på top-40 og priser som P3 Talentet og Årets Nye Navn.
Åbningskoncerten på festivalens hovedscene er tidligere gået til navne som Lamin, Blæst og Drew Sycamore. Med valget af Annika peger festivalen på en ny generation af kunstnere. Ekspert i popkultur Ema Bach Seferovic ser det som en del af en bredere bevægelse. Ifølge hende afspejler bookingen en voksende interesse for kvindelige fortællinger i populærmusikken.
Annika står ikke alene. Navne som Mumle, Ella Augusta og Berg nævnes som en ny bølge. De skriver sange med udgangspunkt i egne erfaringer og følelser. Den type musik vinder frem – både på hitlister og festivalscener.
Stadig skæv fordeling i musikbranchen
Trods den synlige fremgang peger forsker Fabian Holt på en fortsat skævhed i musikbranchen. Han har tidligere beskæftiget sig med musiksociologi og kalder uligheden både økonomisk og kulturel. En af de væsentlige forklaringer er, at mange pladeselskaber og produktioner historisk har været ledet af mænd.
Når det handler om at fremme ligestilling, er det ifølge eksperterne ikke nok at se på scenen alene. Der skal investeres bredt i nye talenter – både sangskrivere, producere og ledere. Det gælder også festivaler og medieplatforme.
Seferovic mener, at 2024 markerede et vigtigt år. Flere kunstnere havde succes med sange, der tematiserede femininitet og identitet. Men hun advarer samtidig mod at tro, at kampen er vundet. Hvis momentum ikke fastholdes, kan udviklingen stoppe. Der har tidligere været fremgang, der ikke blev fulgt op.
Et skifte – men ikke i mål
Ifølge Seferovic handler det om at sikre diversitet på tværs. Ikke kun i forhold til køn, men også når det gælder etnicitet og seksualitet. Hun ser det som en kulturændring, der skal involvere hele branchen.
Annika er for mange et symbol på, hvad der kan ske, når unge kvindelige kunstnere får plads. Hun har bevæget sig hurtigt fra debutsingle til landets største scene. Om det bliver begyndelsen på en ny norm, vil de næste år vise. Men hendes optræden på Orange Scene er et tegn på, at noget er i gang.