I 2026 kan fans endelig bygge deres egne Pokémon-figurer i LEGO – og interessen er allerede enorm!
For første gang nogensinde forener LEGO og Pokémon deres verdener. Det legendariske danske legetøjsbrand har netop offentliggjort et samarbejde med Pokémon Company, som betyder, at der i 2026 lander helt nye LEGO® Pokémon™-sæt på markedet.
På LEGO’s egen hjemmeside beskrives det nye partnerskab som ”et ægte eventyr” for både byggere og Pokémon-trænere, og det bekræftes, at der allerede arbejdes på at udvikle de første produkter. Det er endnu uvist, hvilke Pokémon-figurer der bliver en del af det første sæt, men der loves en oplevelse, som fans aldrig før har prøvet med LEGO-klodser.
En længe ventet drøm for LEGO-fans
Rygtet om en mulig alliance mellem LEGO og Pokémon har cirkuleret i årevis, men det er først nu, det bliver officielt. Ifølge Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer hos LEGO Group, er det nye samarbejde resultatet af en fælles passion for leg, fantasi og eventyr.
– Vi er henrykte over at samarbejde med et mærke, der har så dyb og passioneret en fanbase som Pokémon. Sammen vil vi skabe helt nye muligheder for både trænere og byggere, siger hun i en pressemeddelelse.
Også hos The Pokémon Company er der stor tilfredshed med aftalen. Marketingdirektør Gaku Susai kalder samarbejdet ”det perfekte match” og fremhæver, at både LEGO og Pokémon deler værdier om kreativitet og fællesskab.
Pokémon-fænomenet rammer LEGO-byggepladsen
Samarbejdet markerer en ny æra for begge brands. Pokémon-universet har i årevis været blandt de mest populære spil- og animationsfranchiser i verden. Især mobilspillet Pokémon Go fik i 2016 millioner af spillere verden over til at bevæge sig fysisk ud for at fange digitale monstre – og dermed skrev det sig ind i popkulturens historie.
Nu er det så LEGO, der står for tur til at bringe Pokémon ind i stuerne på en ny måde. Hvor man før har jagtet Pikachu i en park, kan man næste år bygge ham hjemme ved køkkenbordet.
LEGO udvider porteføljen – igen
Med samarbejdet med Pokémon føjer LEGO endnu et globalt brand til sin portefølje af licenspartnerskaber. Det er kun en uge siden, at virksomheden kunne præsentere et rekordoverskud på 13,8 milliarder kroner i årsregnskabet for 2024. Samtidig arbejder LEGO også på nye samarbejder med blandt andet Nike og Formel 1.
Siden det banebrydende Star Wars-samarbejde i 1999, som mange mener reddede koncernen økonomisk, har LEGO arbejdet tæt med andre store brands som Marvel, Harry Potter og Disney. Nu skal Pokémon også med ombord – og det har fansen ventet længe på.
Få besked som en af de første
LEGO skriver på sin hjemmeside, at der løbende vil blive delt nyt om Pokémon-samarbejdet, og interesserede kan allerede nu tilmelde sig som LEGO® Insiders for at få opdateringer før alle andre.
De første sæt forventes at lande i butikkerne i løbet af 2026 – præcis hvornår er endnu ikke meldt ud. Men en ting er sikkert: Jagten på Pokémon bliver snart også en byggeoplevelse. Se mere her!